Opakowania towarów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż wyłącznie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, schemat graficzny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we słuszny sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze nigdy nie było tak istotne. Na półkach sklepowych dobrze zaprojektowane, kreatywne opakowanie może mieć kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt albo linię produktów spośród innych (sprawdź: projektowanie graficzne). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma przede wszystkim podłoże emocjonalne. Oczywiście bardzo ładny, atrakcyjny projekt graficzny nie wystarczy, jeżeli za produktami nie stoi dopasowana, akceptowalna jakość. Przyszłościowe marki są pokazywane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich przypadkach opakowanie bezpośrednio demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1-wszy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko i wyłącznie narzędziem komunikacji i marketingu, ale również narzędziem logistycznym, dlatego istotne jest, aby było trwałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania oraz zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, treść, elementy graficzne), oraz wykonujemy koncepcję graficzną opakowania. Podczas prac projektowych wytwarzamy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnorakich formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różne formaty opakowań produktów mogą mieć bardzo różnorodne proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (warto zobaczyć: sprawdź więcej informacji o agencji reklamowej i tworzeniu identyfikacji wizualnej). O ile asortyment produktów jest dostępny tylko w jednym schemacie, ten szczegół jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, niemniej jednak o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga zaprojektowania wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Oczekiwania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary fontów i tym podobne.) są dostarczane i weryfikowane przez klienta.
Polecam: www.aldokalendarze.pl/kalendarze-ksiazkowe-indywidualne